Қоғамда сұранысқа ие болу үшін мамандықты дұрыс таңдау маңызды. Мектептердің тәрбие жұмысы құрылымындағы бағыттардың бірі - білім беру процесіне қатысушылардың барлығын кәсіби өзін-өзі анықтау мәселелерінде әлеуметтік кепілдіктер беруге бағытталған. Білім жастардың бір буыны үшін алынды, олар өмірде іске асырылуы керек.
Мектептегі мансаптық бағытта оқушылардың жасына байланысты мақсаттар, міндеттер және қолданылатын әдістер бойынша ерекшеленетін 4 үлкен кезеңді бөлген жөн:
Бастауыш мектеп, 1-4 сыныптар
Бұл кезеңде балабақшада басталған кәсіптермен танысу шақырылған мамандармен кәсіби бағдар беру сабақтарын, экскурсияларды, тақырыптық сыныптан тыс іс-шараларды, ересектерді және т.б. жалғастырады. Бастауыш сынып оқушылары әр түрлі оқу-танымдық іс-әрекетке (ойындар, еңбек, әлеуметтік, зерттеу), қызығушылықтар мен білім алу қажеттіліктеріне тікелей қосылу арқылы жұмысқа деген құндылық қатынасын қалыптастырады.
Бастауыш мектепте балаларды болашақ мамандық таңдауда қызықтыру үшін уақытты жіберіп алмау керек. Үйірмелердің үлкен саны, қызығушылықтар бойынша қосымша сабақтар үлкен көмек болады. 3-сынып оқушыларына біртіндеп психологиялық ойындар мен сабақтарды енгізуге болады.
5-7 сыныптар
Балалардың орта мектепке ауысуымен кәсіптік бағдар алуан түрлі ойындармен жалғасады: іскерлік, мансаптық, психологиялық. Бұл мамандықтар әлемі туралы білімді кеңейтуге қол жеткізеді және қызықты мамандық таңдауға алғашқы қадамдар жасауға мүмкіндік береді. Оқушылар өздерінің қызығушылықтары мен мүмкіндіктерін іске асыра бастайды, мүмкін мамандықтардың бағыттары туралы негізгі идеялармен танысады, әртүрлі мамандықтарды құратын талаптармен танысады.
Осы кезеңдегі мансаптық бағдарлаудың егжей-тегжейлі сипаттамасын «Орта мектепте, 5-7 сыныптарда мансаптық бағдарлау» материалынан табуға болады.
8-9 сыныптар
Бірінші бітіру сыныбы мен алғашқы маңызды мемлекеттік емтихандар жақындаған кезде, ойындар мен экскурсиялардағы кәсіби бағдарлау болашақ мамандық бейіні бар студенттерді атаулы көмекке көшеді, бұл мамандықты таңдау таңдау аясын кеңейтіп, әрі қарай оқу мен жұмыс жолын жеңілдетеді.
8–9 сыныптарда мектеп психологының белсенді диагностикалық жұмысы басталып, саналы мамандық таңдау сабақтары өткізіледі. Оқушылар қызметкерлерге (білім, медицина және т.б.) қойылатын талаптарды жоғарылататын аса маңызды мамандықтарды оқиды. Факультативті сабақтар мен терең қызығушылық үйірмелері өз құндылықтары мен мүдделерін іске асыруда және мамандықты саналы түрде таңдауда одан да маңызды рөл атқара бастайды.
Мектеп психологы мұғалімдермен бірге белгілі бір мамандықты таңдау бойынша жеке және топтық кеңестер береді, қызығушылықтардың, қабілеттердің, баланың денсаулығы мен мамандық талаптарына сәйкес келеді.
10-11 сынып оқушылары
Бұл мектептегі мансаптық бағдарлаудың маңызды кезеңі, оның жетістігі көбіне бастауыш және орта мектептердегі жұмыс сапасына байланысты. Мектеп психологы оқушылар мен олардың ата-аналарына кеңес беру қызметін одан әрі кеңейтуде. Мектептерде Қазақстан Республикасының жетекші жоғары оқу орындары мен колледждерінің тұсаукесерлері өтеді, ашық есік күндеріне турлар ұйымдастырылады.
Жоғары сынып оқушыларының өзін-өзі дамытуына және өзін-өзі тәрбиелеуіне көп көңіл бөлінеді, болашақ кәсіптік жоспарларға талқылау және мүмкін болатын түзетулер, таңдаған мамандықтары бойынша преференциялар жасалады, олардың дайындығы бағаланады.
Мектептегі кәсіби бағдар беру формалары
Оқушылармен жұмыс
Қызықты адамдармен, кәсіптер өкілдерімен, жоғары оқу орындарының өкілдерімен және жұмыс берушілермен кездесулер.
Кәсіпорындарға, университеттер мен колледждерге экскурсиялар.
Қосымша сабақтар, қызығушылық шеңберлері, пәндерді тереңдетіп оқыту.
Қосымша білім алу қажеттілігін анықтауға және мектепте немесе одан тыс жерлерде курстар таңдауға көмектесу.
Оқушыларға сұрақ қою.
Мектептегі барлық оқу кезеңіндегі кәсіби бағыт-бағдар (кеңес беру, тестілеу, сабақтар, тренингтер және т.б.).
Ата-аналармен жұмыс
Оқушылардың ата-аналарына арналған жеке әңгімелер мен кеңестер.
Қызығушылық танытқан ата-аналарға баланың мамандық таңдауда және тиісті білім берудегі үлесі туралы дәрістер.
Мектепте және мектепте ата-аналар жиналыстарын өткізу.
Ата-аналарға сұрақ қою.
Экскурсияны ұйымдастыруға және сүйемелдеуге, сынып алдында сөйлеуге қызықты адамдарды тартуға немесе өз кәсібі туралы өз бетінше сөйлеуге көмектесуге дайын ата-аналардың бастамашыл тобын құру.
Мереке кезінде мектеп оқушыларын уақытша орналастыруға көмектесуге ата-аналарды тарту.
Ата-аналармен бірге әр түрлі бағыттағы үйірмелер құрыңыз және өткізіңіз (өнер, спорт, театр, зияткерлік).
Ұйымдастырушылық-әдістемелік қызмет
Мектепте кәсіптік бағдар беру жұмыстарын жүргізу, өзіңіздің жеке сабағыңызды құру және оқушылардың кәсіптік бағдарлауына арналған бағдарламаларды бейімдеу.
Оқытушылар мен мектеп қызметкерлеріне сабақтар, диагностика және кеңестер өткізуге материал таңдауда көмек.
Тоғызыншы, он бірінші сыныпты бітірген оқушылар өмірлерін қандай мамандыққа арнау, кімге оқуға бару, болашақта не істеу керектігі туралы ойлана бастайды. Біріншіден, сіз кәсіби қызметте өмірде қандай орынды тағайындағаныңызды және бұл жағдай бірнеше жылдар ішінде қалай өзгере алатындығын шешкеніңіз жөн.
Себебі, әр мамандықтың адамға белгілі бір талаптары бар. Кәсіптің түрі адамның өзінің кәсіби қызметі процесінде не істеуге болатындығын, яғни еңбек пәнін көрсетеді. Жұмыстың тақырыбы басқа адамдар, технологиялар, ақпарат, өнер туындылары немесе табиғат болуы мүмкін. Мамандықтар класы адамның күрделілік дәрежесі мен қажетті біліктілігі, яғни жұмыстың сипаты туралы айтады. Жұмыстың табиғаты атқарушы немесе шығармашылық болуы мүмкін. Сондықтан жетістікке жету үшін сіз бір мамандыққа назар аударып, оны мұқият оқып шығыңыз.
Жастар мен мектеп оқушылары арасында кәсіптік бағдарлау жұмыстарын жүргізуге көп көңіл бөлінеді, бұл адамның кәсіби ниеті мен оны жүзеге асырудың жолдарын анықтайтын негізгі факторлардың барлық жүйесін жан-жақты білуге негізделген.
Мектеп психологтары он-лайн кеңестер өткізіп, түлектерге кәсіби ортаны таңдау туралы шешім қабылдауға, кәсіптік қызметтің әртүрлі түрлері бойынша студенттермен әңгімелер жүргізуге және студенттерге кәсіптік бағдар беру бойынша тренингтер өткізуге көмектеседі.
Студенттермен жұмыс жасау кезінде жас ерекшеліктері, жеке тұлғаның даму ерекшеліктері, мамандық таңдаудағы қызығушылықтар мен бейімділіктер ескерілді. Сондықтан мақсаттар мен міндеттерге қол жеткізу үшін мансаптық бағдарлау бойынша жұмыстың әртүрлі формалары қолданылды.
Қашықтан оқыту жағдайында кәсіби бағдарлау онлайн режимінде жүреді. Оқушыларға еліміздің әр түрлі жоғары оқу орындары мен колледждерінің презентациясы жіберіліп, онлайн сауалнама және кәсіпорындармен онлайн-кездесулер өткізіліп тұрады.